Każda klimatyzacja, bez względu na typ, rodzaj i moc, powinna być regularnie serwisowana. W trakcie przeglądów serwisant przeprowadza ogólną ocenę wydajności całego systemu, wymienia (czyści) filtry, używa specjalnych aparatów, sprawdza szczelność i ewentualnie wymienia uszkodzone części na nowe. Serwis klimatyzacji przeprowadza się nie tylko w trakcie naprawy urządzenia, ale również podczas bieżącej eksploatacji. Jakie są najczęstsze objawy awarii?
Czym objawia się zepsuta klimatyzacja?
Jednym z najbardziej oczywistych objawów niesprawnej klimatyzacji jest brak schładzania powietrza pomimo włączonego i prawidłowo ustawionego urządzenia. Co może być tego przyczyną? Nieszczelność rur, w których znajduje się czynnik chłodniczy. W jaki sposób sobie z tym poradzić? Niezbędny jest serwis klimatyzacji polegający na zlokalizowaniu wycieku (lub wycieków), wymianie uszkodzonych elementów na nowe (szczelne) i przetestowaniu sprzętu. Nawet niewielki wyciek czynnika chłodniczego może powodować stopniowe obniżenie wydajności.
Kolejnym objawem zepsutego urządzenia chłodniczego są niepokojące piski, trzaski i odgłosy tarcia metalu o metal. Przyczyn tego problemu może być kilka, jednak każda nich wymaga jak najszybszej interwencji technika z odpowiednimi uprawnieniami.
Regularny serwis klimatyzacji – dlaczego jest taki ważny?
Producenci systemów klimatyzacyjnych, np. typu split wymagają przeprowadzania regularnych serwisów dla zachowania gwarancji. W przypadku nowych urządzeń chłodniczych zamontowanych w domu lub mieszkaniu, przeglądy wykonuje się co około 12 miesięcy. Wyjątkiem od tej zasady są przypadki, w których klimatyzacja nie działa prawidłowo.
Regularny serwis klimatyzacji ogranicza do minimum ryzyko rozwoju pleśni, grzybów i innych drobnoustrojów, które mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu i reakcji alergicznych. Kolejną zaletą częstych przeglądów jest możliwość szybkiego usunięcia niewielkich usterek, które potencjalnie mogą zmienić się poważne i kosztowne awarie.

